.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Prognozy dla czeskiego sektora motoryzacyjnego na 2017 r.

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2017-01-09 13:45:49
czechy, motoryzacja, samochodowy, skoda, tpca, tatra, hyundai

Sektor motoryzacyjny pozostanie w 2017 r. kluczowym sektorem czeskiego przemysłu.

Rok 2016 był koncernu Skoda Auto rokiem rekordowym pod względem sprzedaży, a firma znalazła się w grupie najbardziej zyskownych zakładów VW. Do światowych bestsellerów należał szczególnie model Octavia. Firma zawdzięcza swoją pozycję m.in. wykwalifikowanej, a jednocześnie wciąż stosunkowo taniej sile roboczej. Tym niemniej przewiduje się, że Skoda pośrednio odczuje w 2017 r. kłopoty firmy-matki związane z tzw. aferą Dieselgate, a wydatki VW na odszkodowania, procesy sądowe czy działania marketingowe, mające poprawić renomę firmy, skutkować będą obniżeniem inwestycji m.in. w koncernie Skoda. Można również oczekiwać, że czeski koncern nieznacznie podniesie ceny swoich produktów oraz zwiększy nacisk na dostawców części samochodowych w celu obniżenia cen sprzedaży. Z drugiej strony, 2017 r. powinien upłynąć pod znakiem wzmocnienia pozycji Skody w segmencie samochodów typu SUV, który jest najszybciej rosnącą częścią światowego rynku samochodowego. Ma to zapewnić model Kodiaq, który do salonów trafi najprawdopodobniej już pod koniec lutego br. Samochód produkowany jest w miejscowości Kvasiny (w pobliżu Kotliny Kłodzkiej), wspólnie z modelem Superb oraz mniejszymi SUV-ami: Skodą Yeti i Seatem Ateca. Produkcja modelu Yeti drugiej generacji, ma się rozpocząć pod koniec 2017 r., ale w związku z ogromnym popytem na Kodiaq, szefostwo koncernu rozważa obecnie przeniesienie części produkcji tego modelu (z tańszym wyposażeniem) do rosyjskiego zakładu w Niżnym Nowogrodzie.

Skoda ma w RCz dwie linie montażowe: oprócz wspomnianych Kvasin, także w centrali firmy w Mlada Boleslav; obie osiągnęły już granice swoich możliwości produkcyjnych. Niegdyś firma produkowała także pojazdy w zakładzie we Vrchlabi u podnóża Karkonoszy – obecnie wytwarza się tam jedynie automatyczne skrzynie biegów. Chociaż możliwość ponownego uruchomienia linii montażowej w tym zakładzie nadal istnieje, ocenia się, że jest to mało prawdopodobne ze względu na duże koszty oraz nienajlepsze połączenia miejscowości z resztą kraju. Nie można więc wykluczyć, że centrala koncernu VW podejmie decyzję o przesunięciu produkcji dwóch modeli Seata wytwarzanych w RCz (oprócz wspomnianego modelu Ateca – także Toledo, montowanego w Mlada Boleslav) do Hiszpanii, gdzie są wolne moce produkcyjne i wysokie bezrobocie (choć jednocześnie wyższe nakłady na wynagrodzenia). Rozważana jest również decyzja o przeniesieniu części produkcji obu modeli SUV Skody do ukraińskiego zakładu firmy w Sołomonowie (tuż przy granicy z Polską i Słowacją).

Na wiosnę 2017 r. Skoda ma ponadto zaprezentować unowocześnione wersje modeli Rapid oraz (wytwarzanego w Bratysławie) Citigo; możliwe jest także rozszerzenie produkcji skrzyni biegów we Vrchlabi. Oczekuje się, że szefostwo VW podejmie w 2017 r. decyzję ws. sygnalizowanego już ub.r. wejścia Skody na rynek amerykański. W przypadku pozytywnej decyzji, docelowo zostanie uruchomiona fabryka w Ameryce Północnej, jednak do tego czasu pojazdy byłyby eksportowane m.in. z RCz.

Na pełnych obrotach działa także zakład Hyundaia w miejscowości Noszowice na Śląsku Cieszyńskim, którego głównym produktem eksportowym jest SUV Tucson, eksportowany m.in. do Meksyku, RPA czy Australii – zdywersyfikowany eksport postrzegany jest jako gwarancja bezpieczeństwa biznesowego zakładu. Obecnie realizowana jest tam także m.in. produkcja podstawowego modelu i30 trzeciej generacji, a w trakcie roku mają zostać przygotowane jego wersje kombi oraz sport. Z drugiej strony zakończona ma zostać produkcja modelu ix20, który był konkurentem m.in. Skody Roomster.

Stosunkowo najgorzej wiedzie się fabryce małych pojazdów miejskich utworzonej wspólnie przez Toyotę, Citroena i Peugeuota w Kolinie niedaleko Pragi. Wykorzystuje ona jedynie ok. 2/3 swoich mocy produkcyjnych wskutek zwiększonej konkurencji w swoim segmencie. Nie oczekuje się pod tym względem zmian w 2017 r.

RCz powinna utrzymać w 2017 r. silną pozycję w Europie pod względem produkcji autobusów, korzystając z faktu, że zachodnie fabryki zmniejszyły moce produkcyjne w czasie kryzysu. Znaczny wzrost (nawet o kilkadziesiąt procent) zakłada kierownictwo firmy Tatra, wytwarzającej samochody ciężarowe. Dobre perspektywy mają także czescy producenci części samochodowych, którzy dodatkowo powinni skorzystać z otwarcia produkcji w zakładach Jaguara i Land Rovera na Słowacji.

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie magazynu specjalnego Svet 2017.