Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Raport nt. czeskich start-upów

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-12-23 14:48:29
czechy, start-up, innowacje

Praski oddział think-tanku Aspen Institute przygotował raport nt. czeskich start-upów, bazując na odpowiedziach z badania ankietowego otrzymanych od 141 firm.

Zdecydowana większość z nich (58,8%) ma siedzibę w Pradze, a na mapie start-upów wyróżniają się również Brno (15,3%) i Ostrawa (4,0%). 73% ankietowanych start-upów w RCz działa jako spółki z o.o., a 11% jako spółki akcyjne. Prawie 70% z nich znajduje się dopiero w pierwszych fazach rozwoju (tj. pre-seed i seed). Ponad 1/3 nie zatrudnia żadnych pracowników, a 42% - od 1 do 3 osób.

Najczęściej firmy te działają w sektorze ICT: 27,7% zajmuje się świadczeniem usług w tzw. chmurze obliczeniowej (wg modelu SaaS), 21,3% świadczy usługi internetowe, zaś 17% zajmuje się oprogramowaniem na telefony komórkowe. Ponad ankietowanych 60% start-upów twierdzi, że tworzy nową usługę lub produkt.

78% start-upów wykorzystywało środki finansowe założycieli do prowadzenia działalności, a 12,8% mogło liczyć na pomoc rodziny i znajomych; stosunkowo niewielki jest odsetek firm korzystających ze wsparcia miejscowych aniołów biznesu (12,8%), strategicznych inwestorów (9,2%), pieniędzy publicznych (8,5%) czy pożyczek bankowych (7,1%). Co czwarty start-up wskazał jednak znalezienie strategicznego inwestora jako jeden z najważniejszych celów strategii biznesowej firmy. Co ciekawe, to nie problemy z dostępem do finansowania były wskazywane jako główne wyzwanie start-upów (choć znalazły się w czołówce, z 43% wskazań), lecz kwestie związane z zasobami ludzkimi, w tym stworzenie właściwego zespołu pracowniczego (53% odpowiedzi). Problemy te przyczyniły się do tego, że tylko co piątej badanej firmie udało się po roku działalności uzyskiwać stabilne przychody.

Tylko 14% start-upów powstało przy jednostkach szkół wyższych lub instytucjach badawczych, stosunkowo niewiele firm czerpało też z ich potencjału badawczego (29,8% deklarowało nieformalną współpracę z jednostką uniwersytetu, a 17,0% bezpośrednią współpracę z nią przy rozwoju produktu; w przypadku centrów badawczych udziały te wynoszą – odpowiednio – 9,2 i 3,5%).

Eksperci zwracają uwagę, że problemem poczatkujących przedsiębiorców w RCz jest także stosunkowo niewielki rynek krajowy, a ekspansję zagraniczną utrudnia fakt, że europejski rynek wewnętrzy nie jest wciąż w pełni zintegrowany, przez co de facto firma musi zaczynać działalność w każdym państwie niemalże od podstaw.

Pełny raport dostępny jest na stronach:

- http://www.aspeninstitute.cz/images_upload/files/Czech_startups_2016.pdf (w j. angielskim),

- http://www.aspeninstitute.cz/images_upload/files/Ceske_startupy_2016.pdf (w j. czeskim).

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie danych Aspen Institute Prague oraz Hospodarskych Novin z dn. 7/12/2016.