Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Elektroniczna ewidencja przychodów w Czechach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-11-16 10:22:47
biurokracja, czechy, eet, ewidencja

Z dn. 1 grudnia 2016 r. działających w Republice Czeskiej dostawców usług kwaterunkowych i gastronomicznych zaczną obowiązywać przepisy o elektronicznej ewidencji przychodów (elektronicka evidence trzeb; EET), która z czasem będzie poszerzana na pozostałe firmy. Od 1 listopada br. system znajduje się w fazie testowej.

Docelowo każdy przedsiębiorca, który przyjmie od klienta gotówkę, zapłatę kartą, czekiem, wekslem lub nawet bonem żywnościowym, będzie musiał taką transakcję zgłosić na bieżąco (zarejestrować) w urzędzie skarbowym za pośrednictwem specjalnego systemu internetowego. Podstawowe informacje na temat tego rozwiązania znaleźć można we wcześniejszym naszym opracowaniu na stronie czechrepublic.trade.gov.pl/pl/gospodarka/co-warto-wiedziec-o-gospodarce/201029,elektroniczna-ewidencja-przychodow-w-republice-czeskiej.html. Od czasu wejścia w życie stosownej ustawy (nr 112/2016) w kwietniu br., ramy działania systemu nabrały bardziej konkretnych kształtów, a szereg wątpliwości dotyczących jego działania zostało wyjaśnionych.

 

Wyłączenia z systemu

Dla przykładu, z EET wyłączone są - co do zasady - osoby prywatne wynajmujące mieszkania innym osobom, nawet jeśli czynsz opłacany jest gotówką; gdyby jednak osoba oferująca mieszkanie korzystała z komercyjnych portali (np. booking.com) – musi już spełniać obowiązki rejestracyjne. W przypadku sklepów internetowych, EET dotyczyć będzie płatności gotówkowych (np. przy odbiorze towaru w magazynie firmy), natomiast wyłączone z systemu będą transakcje opłacane przelewem, jak też płatności za pobraniem (ten ostatni wyjątek został wynegocjowany przez czeskie Zrzeszenie MŚP).

Ewidencja nie będzie dotyczyć także przychodów stowarzyszeń (zwłaszcza organizacji pożytku publicznego), o ile mają „charakter sporadyczny” (nie ma jednak bliższej definicji tego pojęcia – o wiążącą interpretację można się zwracać do urzędów finansowych), pochodzą z drobnych czynności biznesowych niebędących głównym przedmiotem działalności lub też w ogóle nie pochodzą z działalności gospodarczej (np. przychody związane z organizacją bali, nawet jeśli będą większe niż koszty organizacji takich przedsięwzięć).

Początkujący przedsiębiorcy są zobowiązani do stosowania EET dopiero od 10. dnia od otrzymania numeru identyfikacji podatkowej (DIC).

Przychody w walucie obcej dla potrzeb EET przeliczane będą na korony czeskie wg kursu deklarowanego przez podatnika, a przypadku jego braku - wg kursu Narodowego Banku Czeskiego z danego lub poprzedniego dnia.

Jeśli przedsiębiorca z obiektywnych przyczyn nie będzie w stanie zapewnić odpowiedniego połączenia internetowego, może zwrócić się do urzędu finansowego o wyłączenie z systemu EET. Na podstawie decyzji urzędu, taki przedsiębiorca może stosować tryb uproszczony (m.in. z obowiązkiem wysyłania danych o transakcjach do 5 dni od ich wystąpienia, a nie w trybie bieżącym). W przypadku awarii systemu internetowego, informacje do systemu powinny być przesłane po wznowieniu połączenia, nie później jednak niż 48 godzin od realizacji płatności. Częste awarie mogą być powodem kontroli ze strony urzędu finansowego.

 

Rejestracja

Pierwszym krokiem, który musi wykonać przedsiębiorca jest rejestracja do systemu EET w wybranym urzędzie finansowym (lub poprzez skrzynkę elektroniczną w ramach systemu eGovernment). Po pobraniu danych dostępu do aplikacji EET, należy się zarejestrować na portalu adisspr.mfcr.cz. Poprzez portal składane są m.in. wnioski o wydanie certyfikatów dla terminali płatniczych – dla każdego terminala potrzebny będzie osobny certyfikat.

 

Koszty

Wstępne nakłady dla przedsiębiorcy związane z nabyciem sprzętu i oprogramowania pozwalającego spełniać wymogi EET szacuje się na 6-10 tys. CZK (ok. 1-1,6 tys. PLN). Część tych wydatków można odzyskać dzięki jednorazowej uldze podatkowej dla osób rejestrujących się w systemie EET w wysokości 5 tys. CZK (ok. 800 PLN). Za niespełnienie obowiązków grożą surowe kary, np. za niewystawienie rachunku lub nieprzesłanie informacji o rachunku do systemu EET – nawet do 500 tys. CZK (ok. 80 tys. PLN).


Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie MF Dnes z dn. 1/11/2016 oraz financnisprava.cz.