Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Preferencje zakupowe Czechów

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-10-04 08:51:57
zakupy, czechy

Najnowsze badanie ankietowe agencji Ipsos, wykonane dla Zrzeszenia MŚP Republiki Czeskiej, pokazuje m.in. gdzie Czesi najchętniej wykonują zakupy oraz jakimi kryteriami się kierują.

Jeśli chodzi o miejsce wykonywania zakupów, dominują zdecydowanie hiper- i supermarkety, gdzie aż ¾ ankietowanych kupuje potrzebne produkty bardzo często, a kolejne 21% często. Stosunkowo popularne są także sklepy osiedlowe oraz internetowe, w stosunku do których odpowiedź „bardzo często” lub „często” udzieliło – odpowiednio – 65% i 77% respondentów.

wykres


Większość Czechów, niezależnie od typu kupowanego towaru, wyważa przy decyzji o wyborze konkretnego produktu stosunek jakości i ceny. Sama cena odgrywa relatywnie największe znaczenie przy zakupach akcesoriów domowych (główne kryterium dla 18% ankietowanych) i odzieży (17%), zaś sama jakość – przy kupowaniu towarów konsumpcyjnych (25%) oraz żywności (22%). 56% ankietowanych, przy nabywaniu artykułów spożywczych, zwraca uwagę na certyfikaty, które dany produkt posiada.

Dla 21% respondentów bardzo ważnym kryterium jest fakt, że danych produkt został wytworzony na terenie RCz, zaś dla kolejnych 43% jest to stosunkowo istotne. Dla osób, które wybierają czeskie produkty ważna jest m.in. możliwość wsparcia w ten sposób miejscowych producentów (62% odpowiedzi). 36% ankietowanych żywi przekonanie, że produkty czeskie są wyrobami lepszej jakości niż pozostałe.

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie MF Dnes z dn. 29/09/2016.