Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Produkcja autobusów w Czechach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2017-08-02 08:53:09
czechy, autobusy, sor, iveco

W żadnym innym kraju na świecie nie produkuje się więcej autobusów w przeliczeniu na jednego mieszkańca niż w Czechach. W liczbach absolutnych, na tle krajów europejskich, Czechy wyprzedza jedynie Polska.

W ciągu I półrocza 2017 r. w Czechach wyprodukowano łącznie 2 314 autobusów, z czego zdecydowana większość przypada na dwie firmy: Iveco (2 067 pojazdów) i SOR (222).

Włoski koncern Iveco przejął i włączył w struktury swojej firmy czeski zakład produkcji autobusów Karosa (założony już w 1896 r.) w mieście Vysoke Myto w woj. pardubickim. Obecnie firma zatrudnia 2,2 tys. osób i produkuje ok. od 3 do 4 tys. autobusów rocznie (w 2016 r. dokładnie 3 885, tj. o 4% więcej niż w roku poprzednim), osiągając przychody na poziomie 14,5 mld CZK (ok. 2,4 mld PLN). 92% produkcji przeznaczona jest na eksport, a RCz stanowi dopiero 4. najważniejszy rynek dla firmy (40% produkcji zmierza do Francji, 16% do Niemiec, a 10% do Włoch). 11. krajem docelowym eksportu w 2016 r. była Polska, gdzie sprzedano 55 pojazdów.

Zakłady SOR powstały w 1991 r. jako przedsięwzięcie biznesowe byłych pracowników Karosy i są ulokowane w miejscowości Libchavy - zaledwie 25 km od zakładu swojego największego konkurenta. W odróżnieniu od Iveco, w 2016 r. SOR zanotował słabsze wyniki, ze spadkiem produkcji o prawie 40% (do 454 pojazdów) oraz zmniejszeniem przychodów o 43% (do 2,16 mld CZK, tj. 352 mln PLN). To musiało pociągnąć za sobą także redukcję zatrudnienia: pracę stracił co siódmy pracownik firmy, obecnie należącej do grupy EP Industries znanego czeskiego biznesmena D. Kretinskeho. SOR w znacznie większym niż Iveco stopniu koncentruje się na rodzimym rynku; na rynkach zagranicznych w 2016 r. sprzedano 48% autobusów, tj. więcej niż w poprzednich latach, gdy udział ten oscylował wokół 40%. Czwartym największym rynkiem eksportowym dla firmy SOR jest Polska, gdzie sprzedano w ub.r. 32 pojazdy. Wyniki za I połowę br. są zbliżone do analogicznego okresu roku ubiegłego.

Obydwie firmy inwestują znaczne sumy do poprawy jakości produkcji oraz jej rozszerzania o nowe typy pojazdów. Iveco w ostatnim czasie m.in. zmodernizowało spawalnię i lakiernię, z kolei SOR rozwija nowy, bardziej ekologiczny silnik, a także przygotowuje prototyp autobusu elektrycznego.

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 24/07/2017.