Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Czeski rynek słonych przekąsek

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2017-06-28 13:59:12
czechy, przekąski, chipsy, chrupki, orzeszki, paluszki, intersnack, pepsico

Czesi wydali w 2016 r. na słone przekąski ok. 4,27 mld CZK (ok. 0,69 mld PLN), co oznacza wzrost o 4,6% w porównaniu z rokiem 2015. Głównymi graczami na rynku są niemiecka firma Intersnack i amerykański koncern PepsiCo.

Zważywszy, że ww. dane nie obejmują sprzedaży w sieci Marko oraz restauracjach należy założyć, że czeski rynek słonych przekąsek jest jeszcze większy. Dwa największe segmenty rynku stanowią od kilku lat chipsy ziemniaczane (42%) i słone orzeszki (19%). W ubiegłym roku ich sprzedaż wzrosła międzyrocznie szybciej niż sprzedaż słonych przekąsek ogółem, wynosząc odpowiednio 7,5% i 8,2%.Document-page-001


Od dłuższego czasu liderem sprzedaży jest firma Intersnack, której centrala ma siedzibę w niemieckiej Kolonii, a w RCz posiada dwa zakłady produkcyjne: w miejscowości Choustnik w południowych Czechach (gdzie mieści się też główna siedziba czeskiej odnogi koncernu) i w Hradcu Kralove. Główną marką firmy na czeskim rynku jest Bohemia Chips, pozostałe to Chio, Pom-Bar i Canto. Jej największym konkurentem jest koncern PepsiCo, który od kilku lat umacnia swoją pozycję w segmencie chipsów ziemniaczanych (marka Lay’s ma obecnie 23% udział w segmencie, wobec 32% różnych marek firmy Intersnack), a niedawno wprowadził na czeski rynek markę Cheetos, wchodząc tym samym do segmentu ekstrudowanych przekąsek (a więc przede wszystkim chrupek), gdzie rywalizował będzie przede wszystkim z marką Canto. Mimo że ten segment rynku zmniejszył się w 2016 r. o ok. 2%, szefowie PepsiCo wiele obiecują sobie po rozpoczynającej się kampanii marketingowej. Z kolei Intersnack postawił na segment chipsów ziemniaczanych, gdzie w ostatnich miesiącach z sukcesem wypromowano pod marką Bohemia Chips nowy produkt: Kotlikove bramburky.

Wejście na rynek chipsów ziemniaczanych przez PepsiCo spowodowało przed kilku laty spadek cen, które odtąd odznaczają się dużą stabilizacją; cena opakowania o wadze 200 g rzadko przekraczała w tym czasie 45 CZK (7,2 PLN). Wg danych Czeskiego Urzędu Statystycznego średnia cena chipsów na czeskim rynku wynosi obecnie 41,03 CZK (6,6 PLN).

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie MF Dnes z dn. 31.05/2017.