.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Czeski rynek obuwia

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2017-02-15 14:57:16
czechy, obuwie, rynek, analiza rynku

W ostatnich latach w Republice Czeskiej wzrasta produkcja obuwia w rodzimych zakładach produkcyjnych - wciąż jednak duża część obuwia importowana jest z Chin.

Zgodnie z szacunkowymi danymi Czeskiego Zrzeszenia Przemysłu Obuwniczego i Skórzanego (COKA), statystyczny Czech nabywał w latach 2013-2015 od 4,2 do 4,5 pary butów rocznie. Oznacza to, że w Republice Czeskiej sprzedawanych jest rocznie od 44 do 47 mln par obuwia.

Największym sprzedawcą obuwia na tym rynku, nieprzerwanie od 2011 r., jest firma Deichmann, ze sprzedażą w 2015 r. wynoszącą 1,95 mld CZK (ok. 310 mln PLN) i wzrostem o 4% r/r. Firma sprzedaje obuwie w Czechach za pośrednictwem sieci 110 tradycyjnych punktów sprzedaży, a od 2014 r. także sklepu internetowego. Centrala grupy znajduje się w niemieckim Essen.

Silną pozycję na rynku ma również koncern Bata[1], który dysponuje obecnie 63 punktami sprzedaży. Przychody koncernu na rynku czeskim w 2015 r. osiągnęły wysokość 1,29 mld CZK (ok. 205 mln PLN), tj. o 6% więcej niż w roku poprzednim.

W czołówce największych sprzedawców obuwia w RCz znajduje się również firma Humanic, należąca do austriackiej grupy Leder und Schuh AG. Czeski oddział tej firmy, dysponujący siecią 26 punktów sprzedaży, w 2015 r. osiągnął przychody w wysokości 877,5 mln CZK (ok. 140 mln PLN).

W RCz obecni są także polscy producenci obuwia. Liderem jest spółka CCC (81 punktów sprzedaży), która również należy do czołowych sprzedawców obuwia na tym rynku. Jej przychody w 2015 r. osiągnęły wartość 205 mln PLN, z międzyrocznym wzrostem o 20%. Po kilka punktów sprzedaży mają w RCz także Gino Rossi (4 – wszystkie w Pradze) oraz Wojas (6 punktów sprzedaży).

Zauważalnym trendem ostatnich lat jest wzrost sprzedaży internetowej. Wiele firm koncentruje się jednak jedynie na określonym, bardziej dochodowym fragmencie rynku obuwniczego, np. na wysokiej jakości obuwiu dziecięcym, ortopedycznym, ochronnym czy pracowniczym.

 

Producenci rodzimi

W 2015 r. liczba wyprodukowanego przez rodzime firmy obuwia wyniosła ok. 4,11 mln par. Z danych COKA wynika, że jeszcze w 2003 r. produkowano 6,5 mln par, po czym następował spadek produkcji. Równocześnie malało zatrudnienie w sektorze: z 5,00 tys. osób w 2003 r. do 3,45 tys. w 2010 r. i 3,25 tys. w 2015 r. Wg COKA od 70 do 80% produkcji miejscowych zakładów obuwniczych znajduje swych odbiorców za granicą, głównie w państwach UE. W rodzimym czeskim sektorze obuwniczym działa ok. 35 firm zatrudniających ponad 20 osób, a także liczne mikrofirmy. Sama COKA zrzesza 50 podmiotów, głównie firm produkcyjnych.

Pomimo, że ceny importowanego z Chin obuwia stopniowo rosną, miejscowi producenci nie są w stanie z nimi konkurować ceną. Stawiają więc na jakość, a dodatkowo przywracają do życia miejscowe marki jeszcze z czasów Czechosłowacji, gdy kraj ten był potęgą obuwniczą. Zakłady Svit, utworzone głównie na bazie dawnych fabryk Bata, produkowały rocznie 7 mln par obuwia, jednak po prywatyzacji i restrukturyzacji z 11 zakładów pozostał tylko jeden – w Jaromierzu (k. Hradca Kralove). Do roku 2014 r. fabryka balansowała na granicy bankructwa, uratowały ją dopiero działania biznesmena R. Dvoraka, który w 2008 r. przejął firmę zatrudniającą już tylko 11 osób, a w 2014 r. zdecydował się na powiększenie produkcji pod marką Snaha z logiem z 1945 r. W 2014 r. firma wyprodukowała 7 tys. par obuwia, a w 2016 r. – już ponad 20 tys., z ambitnym planem 10-krotnego zwiększenia produkcji do roku 2019 r. Snaha chce przyciągnąć klientów poprzez zindywidualizowanie produktów – klienci za pośrednictwem Internetu będą mogli skomponować własną parę butów, wybierając spośród setek możliwych elementów.

Tradycjami do czasów Czechosłowacji sięga również firma Botas (założona w 1949 r.), która podobnie jak Snaha, chętnie odwołuje się do swego dziedzictwa - głównym jej produktem sprzedażowym stał się model Classic z 1966 r. Firma Botas ma siedzibę w miejscowości Skutec w woj. pardubickim i specjalizuje się w produkcji obuwia sportowego. W 2016 r. wyprodukowała 45 tys. par obuwia, co w tym przypadku oznacza stagnację produkcji w porównaniu do roku poprzedniego.

Rywalizacja z chińskimi producentami obuwia jest stosunkowo najłatwiejsza w segmencie obuwia dziecięcego, gdzie obowiązują ostrzejsze wymogi europejskie, a ponadto o jakość produktów bardziej dbają rodzice. Do czeskich firm specjalizujących się w produkcji obuwia dziecięcego należą m.in. D.P.K. z woj. zlinskiego oraz Jonap z Ołomuńca.

 

Obroty handlowe

Wartość czeskiego importu obuwia w 2016 r. wyniosła 1,00 mld EUR i była wyższa o 21,5% r/r. Aż 45% czeskiego importu obuwia przypadało na Chiny i Wietnam (w 2015 r. 46%). Na Polskę przypada 7,0% czeskiego importu, co czyni z niej 4. największego dostawcę obuwia na ten rynek (w stosunku do 2015 r. Polska awansowała o jedną pozycję, wyprzedzając Włochy). Warto równocześnie zaznaczyć, że od 2012 r. polski eksport obuwia do RCz rośnie nieprzerwanie w 2-dwucyfrowym tempie, a w 2016 r. jego wartość wzrosła niemal o połowę (por. wykres poniżej).wykres 1


Wartość czeskiego eksportu obuwia w 2016 r. wyniosła 0,81 mld EUR (wzrost o 10,2% r/r), co oznacza, że RCz ma nadal deficyt handlowy w handlu obuwiem. Co więcej, spora część czeskiego eksportu przypada de facto na reeksport. Polska jest 8. największym odbiorcą czeskiego eksportu obuwia z udziałem 3,1% (w 2016 r. odnotowano jednak niemal 30-procentowy spadek jego wartości).tab 1


 

COKA prowadzi statystyki uwzględniające również liczbę par butów w handlu. W tym zestawieniu Polska w 2015 r. była na 3. miejscu w czeskim imporcie (4,6 mln par), a dane za pierwsze 4 miesiące 2016 r. dają jej nawet 2. pozycję (2,0 mln par).tab 2


Ogółem czeski import w 2015 r. wyniósł 67,3 mln par, co przy sprzedaży na poziomie od 44 do 47 mln par oznacza, że spora część czeskiego importu została reeksportowana do innych krajów (w 2015 r. wyeksportowano łącznie 39,1 mln par obuwia).

Charakterystycznym trendem ostatnich lat jest stopniowy spadek importu ilościowego z Chin: ze 168,2 mln par w 2011 r. do 40,8 mln par w 2015 r. Jednocześnie, z powodu wzrostu ceny butów z ChRL w tym okresie, wartość importu z tego kraju nie spadała tak znacząco (a w niektórych latach nawet rosła – np. w 2016 r. o 8,5%).

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie danych Czeskiego Urzędu Statystycznego, MF Dnes z dn. 11/01/2017, coka.cz, ceskatelevize.cz, ceskenoviny.cz, franchising.cz, aktualne.cz, obuv-kuze.cz, bata.cz, ccc.eu oraz idnes.cz.

 


[1] Firmę Bata w 1894 r. założyła w czeskim Zlinie trójka rodzeństwa nosząca to nazwisko. Pierwotne czeskie zakłady firmy zostały po II wojnie światowej znacjonalizowane, globalna korporacja obuwnicza jednak przetrwała i ma obecnie siedzibę w Lozannie. Do tradycji wcześniejszej produkcji w RCz nawiązuje fakt, że w miejscowości Dolni Nemci w woj. zlinskim działa zakład produkcyjny firmy wytwarzający 200 tys. par obuwia rocznie.