.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Czeski rynek karmy dla zwierząt domowych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-12-08 10:20:43
czechy, karma, zwierzęta

Karmę dla zwierząt domowych sprzedaje w Republice Czeskiej obecnie ok. 2 tys. sklepów. Roczne wydatki Czechów na zwierzęta domowe wynoszą ok. 7 mld CZK (tj. ok. 1 145 mln PLN).

Choć liczba sklepów oferujących karmę dla zwierząt domowych zmniejszyła się znacząco w porównaniu z latami 90. poprzedniego stulecia (gdy było ich ok. 6 tys.), rynek jest wciąż stosunkowo rozdrobniony: wyspecjalizowane sieci odpowiadają tylko za ok. 15% wszystkich sklepów, z czego najwięcej należy do firmy PetCenter. Założona w 2000 r. pod Pragą firma niedawno powiększyła swoją sieć 109 punktów sprzedażowych w RCz przejmując 8 placówek na Morawach należących dotąd do konkurenta Lucky Pet. Ambicją firmy jest zarządzanie siecią 200 placówek. Forma ma także 34 sklepy na Słowacji.

„Dwójką” na rynku jest Placek Group z Podiebrad, która operuje na czeskim rynku niespełna 50 sklepów pod marką Super ZOO, a działa też w Polsce, Rosji, krajach nadbałtyckich i na Słowenii.

Popularnym miejscem nabywania karmy zwierzęcej są także sklepy internetowe (lideruje tutaj zoohit.cz), hipermarkety (zwłaszcza Kaufland) i markety budowlane (w szczególności OBI).

Wg badań firmy GfK, aż ¾ czeskich gospodarstw domowych posiada w domu jakieś zwierzę (najczęściej psa lub kota). Jednocześnie rośnie liczba zwierząt dokarmianych nie resztkami z posiłków, ale wyspecjalizowaną karmą – czyni tak 80% posiadających w domu zwierzęta (w Europie Zachodniej 90%), coraz częściej decydując się na produkty wysokiej jakości. Przeciętne roczne wydatki czeskiego gospodarstwa domowego na karmę dla psa wynoszą 10 tys. CZK (ok. 1,6 tys. PLN), zaś na karmę dla kota – 7 tys. CZK (ok. 1 150 PLN).

Dobre perspektywy rozwoju (na najbliższe 5 lat szacuje się rocznie 5-procentowy wzrost rozmiarów rynku) sprawiają, że do gry wchodzi coraz więcej inwestorów. W 2015 r. fundusz inwestycyjny Pamplona nabył producenta karmy Partner in Pet Food (z fabrykami m.in. w RCz) za 315 mln EUR, zaś w październiku 2016 r. chiński Hillhouse Capital przejął niemiecką firmę Gimborn, który działa także w RCz. Ocenia się, że rynek karmy dla zwierząt domowych jest – m.in. ze względu na rosnące wymagania klientów w zakresie jakości produktów - dobrym miejscem na rozwój start-upów.

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 18 listopada 2016 r.