.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Konsolidacja czeskiego rynku sklepów samoobsługowych

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-09-06 11:20:14
czechy, sklepy, handel, samoobsługowy, supermarket

Ok. ¾ czeskiego rynku sklepów samoobsługowych jest kontrolowanych przez 10 największych sieci.

Wg analiz firmy Nielsen, w 2015 r. zamknięto w RCz 350 sklepów o powierzchni do 50 m2, w dużej części na obszarze wsi i mniejszych miast. Ze względu na stosunkowo niewielką liczbę klientów i ubogi asortyment oferowanych towarów, a także wysokie wydatki na zatrudnienie pracowników sklepy na tych obszarach nie są w stanie wydłużyć godzin otwarcia, przez co tracą konkurencyjność w stosunku do większych sklepów z okolicznych miast. Tendencję tę pogłębia ekspansja dużych sieci do coraz mniejszych miast. Silna konkurencja skutkuje obniżaniem cen towarów, co zawsze jest bardziej niebezpieczne dla mniejszych graczy na rynku.

Wg danych firmy GfK, zagraniczne sieci kontrolują 70% czeskiego handlu detalicznego – najwięcej w regionie Europy Centralnej. Na czele listy znajdują się Kaufland, Tesco i Albert, które łącznie odnotowały w 2015 r. przychody na kwotę 137 mld CZK (ok. 5 mld EUR). Kolejne 15% rynku przypada na spółdzielnie i sieci supermarketów znajdujące się w rękach czeskich (także działające na zasadzie franczyzy), zaś pozostałe 15% - na sprzedawców niezrzeszonych.

Jak zauważają analitycy, samo przejmowanie kolejnych mniejszych sklepów przez czeskie sieci nie musi gwarantować im wzrostu przychodów i poprawy konkurencyjności w stosunku do międzynarodowych gigantów. Wymowny jest tu przykład największej kapitałowo czeskiej sieci punktów sprzedaży detalicznej Hruska. Działająca głównie na Morawach i we wschodnich Czech firma w ostatnich latach skupowała dziesiątki mniejszych sklepów rocznie, jednak bez widocznego wpływu na wysokość przychodów, które od 5 lat wynoszą ok. 7,5 mld CZK (277 mln EUR) rocznie. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest utrata przez mniejsze sklepy ulg związanych z działalnością gospodarczą na mniejszą skalę.

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 11/08/16.

 

W zał. znajduje się zestawienie największych sieci handlowych w RCz, wraz z informacją nt. największych sieci z kapitałem czeskim.

PPE_PL_ Glowne czeskie sieci handlowe.pdf
 




Pliki do pobrania

Główne czeskie sieci handlowe
pdf | 391.57 KB
Pobierz