.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Towary i usługi luksusowe w Czechach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2017-06-08 11:47:48
luksus, czechy

W Republice Czeskiej z luksusem kojarzone są przede wszystkim biżuteria oraz samochody, a w dalszej kolejności moda.

Wg badania ankietowego przeprowadzonego wśród 300 czeskich menedżerów ds. marketingu są to także branże, których przedstawiciele figurują na najwyższych pozycjach zestawienia marek kojarzonych z luksusem. Należą do nich Cartier (biżuteria) i Prada (moda), a następnie Bentley (motoryzacja) oraz domy mody Louis Vuitton i Dior (por. wykres). Czesi a luksus - wykres-page-001

Z kolei wśród marek czeskich zdecydowanie prowadzi Moser - producent luksusowych artykułów szklanych z Karlowych Warów, który za markę luksusową uważa 2/3 badanych. Za nim, z wynikami od 38 do 44% odpowiedzi, znalazły się firma Lasvit (projektująca i wytwarzająca szklane instalacje oświetleniowe), Prim (producent zegarków) oraz Zacharias (zajmująca się ręcznym szyciem butów na miarę).

Choć postrzeganie luksusu w RCz zbliża się do zachodniego, odróżnia go od niego m.in. fakt, że w zestawieniu nie znalazły się żadne luksusowe artykuły spożywcze czy restauracje, pomimo znacznego rozwoju wszystkich segmentów czeskiego rynku usług gastronomicznych w ostatnich latach.

Co prawda wywołanie przez markę poczucia wyjątkowości pozostaje dla ankietowanych najważniejszym kryterium uznania towaru za luksusowy, tuż za nim znalazło się jednak przekonanie, że produkt musi być także ponadprzeciętnie wysokiej jakości. Świadczy to o tym, że postrzeganie luksusu jest coraz mniej powierzchowne.

Analitycy zauważają, ze w RCz za luksusowe wciąż uchodzą marki, które dla zachodnich konsumentów stanowią jedynie wyższą klasę średnią, takie jak Tommy Hilfiger, Gant, Armani Jeans czy Raph Lauren. Jest to zapewne związane z faktem, że postrzeganie luksusu jest uzależnione od zasobności portfela, a poziom wynagrodzeń w RCz wciąż odbiega od zachodniego.

Prognozuje się, ze rynek z towarami luksusowymi będzie się rozrastał zarówno w samej RCz, jak i w całej Europie. Problemy gospodarcze Rosji, Chin i Brazylii powodują jednak, że nie będzie to raczej trend globalny.

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie MF Dnes z dn. 11/08/2016.