Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Rynek mebli w Republice Czeskiej

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Woińska | 2016-05-31 16:25:09
meble, rynek, czechy, meblarski

Rok 2015 r. był dla czeskich sprzedawców mebli najlepszym od czasów kryzysu, jednak analitycy wciąż dostrzegają potencjał dla dalszego wzrostu obrotów w sektorze, dzięki rosnącej liczbie nowych mieszkań.

Łączne wydatki czeskich klientów na meble w ub.r. szacuje się na 34,7 mld CZK (5,6 mld PLN), co oznacza pierwszy wyraźniejszy wzrost od kilku lat, gdy utrzymywały się one w granicach od 31,0 do 32,2 mld CZK (ok. 5,0-5,2 mld PLN). Obok dobrej kondycji sektora budowlanego, jako główne przyczyny rosnących obrotów dystrybutorów mebli wymienia się wzrost płac w czeskiej gospodarce oraz coraz bardziej dostrzegalną chęć ludzi do poprawy warunków mieszkaniowych. Zrzeszenie Czeskich Producentów Mebli ocenia, że 70% sprzedanych w ub.r. mebli posłuży jako wyposażenie lokali zakupionych już wcześniej, prognozując, że proporcje raczej będą zmieniać się na korzyść wyposażenia nowych mieszkań. Analitycy wspomnianego zrzeszenia opierają się w tym przypadku przede wszystkim na dużej liczbie sprzedawanych nowych mieszkań (najwięcej od czasów kryzysu), które trzeba będzie wyposażyć.

Szóstka największych sprzedawców kontroluje ok. połowę rynku, przy czym największa sieć – IKEA – odpowiada za ¼ wartości mebli sprzedanych na czeskim rynku. Szwedzki gigant osiągnął ten wynik dysponując zaledwie 4 sklepami wielkopowierzchniowymi w 3 miastach, a obecnie przygotowuje internetową platformę sprzedażową oraz rozważa budowę mniejszych punktów sprzedaży w nowych lokalizacjach. Nabycie mebli za pośrednictwem Internetu oferują już np. niemieckie sieci Sconto (będące częścią koncernu Hoffner) oraz Asko. Listę największych sieci meblarskich uzupełniają duński gigant Jysk (mający najwięcej punktów sprzedaży w RCz spośród czołowych sieci), austriacka sieć XXXLutz (posiadająca 2 punkty sprzedaży pod tą nazwą oraz 9 z logiem Moebelix) oraz mająca główną siedzibę w tym samym państwie Kika (należąca do grupy Steinhoff).

Tabela Meble CZ-page-001


Zgodnie z badaniem ankietowym firmy Incoma GfK, przeciętny czeski konsument kupujący meble przeznaczył na nie w ciągu całego 2015 roku 14 850 CZK (ok. 2 428 PLN). Największe wydatki na ten cel mają osoby poniżej 40 roku życia, z wyższym wykształceniem oraz rodziny z dziećmi. 2/3 ankietowanych kupuje meble w wyspecjalizowanych sklepach wielkopowierzchniowych; w rankingu preferencji konkretnych sieci prowadzi z dużą przewagą IKEA, zaś drugie miejsce zajmuje Asko.

Polska była w 2015 r. głównym dostawcą mebli do RCz. Wartość czeskiego importu mebli z Polski wyniosła 4,28 mld CZK (696 tys. PLN), co oznacza znaczący międzyroczny wzrost (18,4%). Meble z Polski stanowiły 27,2% czeskiego importu w tej kategorii. Wspólny udział importu z trzech głównych kierunków (Polska, Niemcy, Chiny) w imporcie mebli ogółem wyniósł w ub.r 62,5%. Tym niemniej w handlu meblami RCz odnotowuje regularnie nadwyżkę handlową, a głównymi kierunkami czeskiego eksportu są Niemcy (29,3% eksportu mebli) i Słowacja (9,3%). Do Polski wyeksportowano w ub.r. meble o łącznej wartości 0,91 mld CZK (148 mln PLN), co stanowi 3,7% czeskiego eksportu mebli ogółem, przy międzyrocznym wzroście 18,8%.

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 27 maja br. oraz informacji podanych przez Zrzeszenie Czeskich Producentów Mebli i Incoma GfK.