.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dobre wyniki sieci handlowych w Czechach

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-09-06 10:45:13
sieci handlowe, supermarkety, czechy, dyskonty

Wszystkie sieci handlowe działające w Czechach, które w br. opublikowały już swoje wyniki finansowe, wykazały wzrost przychodów, a znaczna większość z nich także zysku.

Liderem pod względem wielkości przychodów pozostał Kaufland, z 55,2 mld CZK (ok. 8,73 mld PLN) zainkasowanymi w roku finansowym 2014/2015 (skończył się w lutym ub.r.), co oznacza wzrost o 7,0% r/r. Wg szefostwa firmy przyczyniły się do tego modernizacja i powiększenie szeregu sklepów, przez co udało się firmie pozyskać nowych klientów.

Jednocześnie należąca do niemieckiego koncernu Schwarz-Gruppe firma była jednym z liderów pod względem osiągniętego zysku: wzrósł on o 1/3 do 2,1 mld CZK (ok. 332 mln PLN). W tej kategorii bezkonkurencyjny był jednak będący własnością tego samego koncernu Lidl, z 2,6 mld CZK (5,32 mld PLN) osiągniętego zysku w omawianym okresie. Firma zamierza te środki reinwestować: na modernizację sklepów, budowę magazynów i personel planuje wydać w najbliższych trzech latach 9 mld CZK (1,42 mld PLN).

Lidl – 4. w RCz pod względem przychodów (33,6 mld CZK, tj. 5,31 mld PLN) - przygotowuje też otwarcie sklepu internetowego, który póki co (spośród działających w RCz sieci handlowych) rozwinęło jedynie Tesco. Brytyjski koncern, mimo trzeciego (po Kauflandzie i Albercie) wyniku pod względem obrotów (41,7 mld CZK, tj. 6,59 mld PLN), jest jedyną firmą, która odnotowała stratę.

Największe międzyroczne wzrosty wartości przychodów zanotowały Lidl (16,0%) i Albert (15,3%). Pierwszą piątkę największych sieci handlowych zamyka Penny Market, który w 2014 r. osiągnął 31,3 mld CZK (4,95 mld PLN) przychodów, oznaczające wzrost o 3,0% r/r.

Dobrym wynikom finansowym firm sprzyjają dynamiczny wzrost gospodarczy kraju, niskie bezrobocie oraz stosunkowo niskie ceny energii elektrycznej (stanowiące 15% całości wydatków sieci handlowych) i paliw. Jednocześnie sieciom udało się oprzeć naciskom na większe wzrosty wynagrodzeń pracowników, choć w br. już oczekuje się bardziej znaczących podwyżek, zwłaszcza w związku z bardzo niskim bezrobociem.

Oprócz wspomnianego Lidla, inwestycje planują także m.in. Penny Market i Globus. Kontrastuje to z klimatem biznesowym ostatniej dekady, w trakcie której czeski rynek opuściło wiele firm z branży, m.in. Carrefour, Plus czy Delvita.

Specyfiką czeskiego rynku jest znaczna zależność od towarów sprzedawanych w ramach akcji promocyjnych: przecięty Czech nabywa 6 na 10 kupionych towarów właśnie w taki sposób. Tym samym RCz (wspólnie ze Słowacją) znajduje się w czołówce państw europejskich z największym odsetkiem towarów przecenionych w ogólnej liczbie sprzedanych dóbr.

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 9/03/2016.

Garf Supermarkety-page-001