.
Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Handel internetowy żywnością i artykułami drogeryjnymi w Republice Czeskiej

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-08-12 11:01:16
żywność, handel, internet, e-commerce, drogerie

W Republice Czeskiej działa 6 głównych sklepów internetowych zajmujących się handlem artykułami spożywczymi i drogeryjnymi. Poza jednym (Ageo) wszystkie mają zasięg regionalny.

Przychody wszystkich czeskich sklepów internetowych wynoszą rocznie ok. 81 mld CZK (13,2 mld PLN), a dominującymi obszarami ich działalności są elektronika i odzież. Roczne przychody internetowych sprzedawców żywności stanowią jedynie ok. 3% tej kwoty (2,5 mld CZK, tj. 409 mln PLN), nie osiągając przy tym nawet 1% wartości sprzedanej w tradycyjnym handlu detalicznym towarami szybkozbywalnymi (tzw. FMCG).

Największym sprzedawcą oferującym w Czechach artykuły spożywcze on-line jest Tesco, które korzysta z zaplecza tradycyjnych sklepów sieciowych. Należy także do najdłużej działających na rynku. Kierujący sklepem deklarują, że roczny wzrost zainteresowania internetowym oddziałem sklepu, wynosi kilkadziesiąt procent, zaś wartość przeciętnego koszyka, jest kilkakrotnie większa niż w przypadku zakupów w tradycyjnym oddziale sieci.

Drugie miejsce zajmuje Rohlik.cz, którym zarządza przedsiębiorca Tomas Cupr. W 2015 r. wartość towarów sprzedanych w tym sklepie wyniosła 300 mln CZK (49 mln PLN); miesięcznie realizuje się w nim ok. 50 tys. zamówień.

Wysyp nowych sklepów nastąpił w ub. roku, gdy w ciągu 3 miesięcy założono Ageo (specjalizujące się w artykułach drogeryjnych), Kosik.cz i Kolonial.cz. Ten ostatni to wspólny projekt J. Havrlanta (właściciela grupy finansowej Rockaway) i znanego bardziej z branży energetycznej czeskiego milionera D. Kretinskiego. Do prowadzenia biznesu zatrudnili oni byłego szefa sieci Globus P. Vyhnalka, a swój główny magazyn usytuowali w miejscowości Rudna (na zachód od Pragi).

tabela-page-001


Choć mapa miejsc, do których towary są dostarczane stale się rozrasta, póki co, ogranicza się ona w większości przypadków do Pragi, Brna, Pilzna i ich okolic. Sklep Kolonial.cz poprzedził rozszerzanie swojej działalności badaniami rynkowymi – np. jedno z nich ukazało, że w przypadku Pragi i jej okolic ponad połowa mieszkańców już korzystała z różnego typu zakupów za pośrednictwem Internetu, co było zachętą do podjęcia tu działalności. Z kolei kierownictwo Rohlik.cz podjęło już decyzję o pokryciu swoją ofertą w br. znacznej części RCz, w tym także mniejszych miast.

Różna jest polityka cenowa firm. Tesco ma np. takie same ceny w sklepach tradycyjnych, jak i internetowych, dotyczy to także obniżek cenowych. Dwucyfrowe obniżki cen oferuje również Kolonial.cz. Z kolei Rohlik.cz postawił na politykę korzystniejszych ofert dla konkretnych klientów, bardziej niż na upusty cenowe (chyba że są to takie, których aktualnie potrzebuje się pozbyć). Warto zauważyć, że pozycja stosunkowo niewielkich firm internetowych w negocjacjach z dostawcami jest zgoła inna niż to ma miejsce w przypadku dużych sieci handlowych, przez co tym pierwszym, trudniej jest zaoferować atrakcyjne ceny.

Ciekawą obserwacją jest odnotowanie, że – poza Tesco – duże sklepy sieciowe nie kwapią się do świadczenia usług on-line. Dzieje się tak pomimo szybkiego wzrostu tego segmentu rynku, a także kilkuletniego doświadczenia (np. sieci Billa czy Albert) z podobną działalnością w innych państwach. Nic jednak nie wskazuje na to, aby ta sytuacja w najbliższej przyszłości miała się zmienić.

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie MF Dnes z dn. 1/02/2016.