Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Czesi dostrzegają rosnącą jakość polskich towarów

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2016-03-15 12:32:37
czechy, polskie produkty, media

Czeski dziennik gospodarczy Hospodarske Noviny poświęcił dwa artykuły Polsce, opisując zmiany w postrzeganiu Polski i polskich produktów, a także rozważając podobieństwa i różnice w podejściu do negocjacji handlowych.

Pierwszy z artykułów koncentruje się wokół czeskiej rodzinnej firmy odzieżowej Timo, która od 15 lat sprzedaje swoje towary także w Polsce. Wypowiedzi kierownictwa firmy ukazują obraz Polski, która w ostatnim czasie wykonała ogromny postęp. Dostrzeżono takie kwestie, jak: większy nacisk na jakość towarów i budowanie marek, poprawę stanu dróg, brak problemów w komunikacji w języku obcym w większych firmach czy już tylko sporadyczne problemy z egzekwowaniem płatności. Podkreślona została ogromna konkurencja na polskim rynku (zwłaszcza po ograniczeniu polskiego eksportu do Rosji) i konieczność oferowania produktów wysokiej jakości, aby osiągnąć sukces.

W porównaniu do Czechów, Polacy chętniej podejmują wyzwania zagraniczne i są ogólnie aktywniejsi i bardziej stanowczy w działaniach handlowych. O ile w Czechach, podobnie jak w Niemczech, rozmowy handlowe często się przedłużają i najczęściej wszystko musi być pisemnie udokumentowane, o tyle z polską firmą łatwiej dogadać się i zawrzeć umowę nawet w ciągu pół godziny.

Drugi artykuł przedstawia Polskę jako bramę do prowadzenia interesów handlowych z Europą Wschodnią – zwłaszcza wschodnia część kraju jest wygodną platformą do działalności eksportowej ukierunkowanej na Białoruś, Ukrainę, kraje bałtyckie i Rosję. Artykuł, oparty na wypowiedziach pracowników czeskiej ambasady w Warszawie, Czesko-Polskiej Izby Handlowej i agencji CzechTrade, dowodzi jednak, że Polska jest zarówno krajem dużych szans biznesowych, jak i dużych wyzwań z punktu widzenia próbujących tu działać firm zagranicznych. Wspomniano nie tylko o dużej konkurencji i rosnących wymaganiach w zakresie jakości towarów, ale także o znacznych obciążeniach biurokratycznych i podatkowych (firmy prowadzące działalność w Polsce muszą odprowadzać do budżetu 20% więcej zysku niż te zarejestrowane w RCz). Wg jednej z wypowiedzi, jedną z kluczowych przyczyn braku sukcesu czeskich firm w Polsce jest niezdolność do zaoferowania korzystnych warunków cenowych. Zwraca się też uwagę, że Polacy nie tolerują w negocjacjach oznak arogancji ze strony partnerów. Jako perspektywiczne dla polskiego rynku towary wymieniono piwo, żywność, maszyny, artykuły budowlane, górnicze i sprzęt high-tech.

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 7 III 2016 r.