Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Zmiany w zasadach oznaczania czeskiej żywności

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2015-12-22 11:26:34
czeski produkt, żywność, spożywczy, czechy

21 grudnia 2015 r. czeski rząd przyjął propozycję zmian w ustawie o artykułach żywnościowych i wyrobach tytoniowych (nr 110/1997) prowadzących do zawężenia zasad oznaczania produktów żywnościowych jako pochodzących z Republiki Czeskiej.

Podstawowym celem zmiany jest zakończenie praktyk oznaczania jako produkty czeskie wyrobów jedynie zapakowanych w RCz lub przygotowanych „wg czeskiej receptury”. W przypadku mleka, wina i nieprzetworzonych artykułów żywnościowych (takich jak mięso, warzywa czy owoce) sprzedawca będzie mógł oznaczyć je jako czeskie jedynie wtedy, gdy zostały wyprodukowane w RCz, a jednocześnie pochodzą w całości z czeskich surowców. W przypadku produktów złożonych (np. kiełbas), z Czech musi pochodzić przynajmniej 75% wykorzystanych surowców.

Nowelizacja uwzględnia też fakt, że w niektórych przypadkach nie jest możliwe dostarczenie czeskich surowców, gdyż nie występują one w RCz – i tak np. w przypadku czekolady do uznania jej za produkt czeski wystarczy produkcja na terenie RCz. Ew. niezgodności będzie badać Państwowa Inspekcja Rolno-Spożywcza, która będzie mogła nakładać kary w wysokości do 10 mln CZK (tj. ok. 370 tys. EUR).

Zgodnie z projektem rządowym (który teraz trafi do Izby Poselskiej) nowa definicja ma zacząć obowiązywać od 2017 r. Jednocześnie od połowy 2016 r. ma zostać z sieci handlowych zdjęty obowiązek (wprowadzony na początku 2015 r.) publicznego podawania zestawienia pięciu państw, z których dostarczane są artykuły żywnościowe mające największy udział w wartości sprzedanej sieci.

Projekt wprowadza także możliwość, aby producenci lub sprzedawcy oddawali za darmo niektóre produkty organizacjom charytatywnym i humanitarnym. Chodzi w szczególności o produkty, które z powodu np. zdeformowanego opakowania lub przekroczonej daty ważności (jednak nadające się do spożycia) nie mogłyby być sprzedawane.

Kolejną zmianą jest wprowadzenie do ustawy przepisów implementujących dyrektywę unijną dotyczącą m.in. oznakowania wyrobów tytoniowych. Ich producenci będą musieli zamieszczać realistyczne obrazki mające zniechęcić do korzystania z wyrobów (więcej na ten temat: https://czechrepublic.trade.gov.pl/pl/analizy-rynkowe/169298,rynek-papierosow-w-czechach-i-wyzwania-dla-producentow-w-2016-r-.html).

 

Opracowanie: WPHI w Pradze na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 22 grudnia 2015 r. oraz informacji Ministerstwa Rolnictwa RCz.

Zdjęcie: Penny Market