Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Kofola zamierza wzmocnić pozycję na polskim rynku

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Krzysztof Dębiec | 2015-11-16 08:19:06
kofola, czechy, napoje

Grupa Kofola CeskoSlovensko, zajmująca się produkcją napojów, zamierza kupić w Polsce kolejne marki, by zwiększyć udział rynkowy. Strategia firmy zakłada przejęcie tych marek, które w swojej kategorii są obecnie numerem jeden lub dwa na rynku.

Polska jest dla firmy trzecim największym rynkiem zbytu. Polski rynek napojów jest dwukrotnie większy niż pozostałe, na których działa firma (tj. czeski, słowacki i słoweński) razem wzięte. Osiągnięcie sukcesu jest tutaj jednak trudniejsze, ze względu na presję konkurencyjną ze strony globalnych graczy.

Najlepiej sprzedającą się marką Kofoli w Polsce są Hoop Cola (3. w swoim segmencie, z ok. 1/10 rynku) oraz syrop Paola (2. w swoim segmencie). O ile jednak sprzedaż ww. syropu w ub.r. była w Polsce rekordowo wysoka, o tyle Hoop Cola trzeci rok z rzędu odnotowuje spadek zainteresowania konsumentów. Prawie 2/3 sprzedaży Kofoli odbywa się w Polsce poprzez sieci handlowe, takie jak Biedronka, gdzie produkty sprzedawane są często pod marką sieci, a marże producenta są niższe.

Na trudną sytuację zarząd firmy zareagował obniżeniem produkcji, zwiększeniem cen i zwolnieniem w ciągu ostatnich 4 lat ¼ polskiej załogi. Skutkiem był wprawdzie spadek sprzedaży o 8% w pierwszych 9 miesiącach br., ale także zwiększenie zysku firmy. Ma to być etap pośredni przed rozpoczęciem akwizycji. W zdobyciu środków pomogą firmie zapewne środki z przygotowywanej właśnie sprzedaży akcji.

Grupa zamierza także zainwestować w linię technologiczną, która umożliwi produkcję napojów nie zawierających konserwantów chemicznych.

Firma Kofola CeskoSlovensko powstała w 2002 r. z inicjatywy greckiego imigranta Kostasa Samarasa, który wykupił prawa do napoju produkowanego w komunistycznej Czechosłowacji, czyniąc z niego „dwójkę” na czeskim rynku (po Coca-Coli) i „jedynkę” na Słowacji. Firma działa obecnie na 4 rynkach, zamierzając kontynuować ekspansję przede wszystkim w państwach b. Jugosławii. W Polsce, oprócz wspomnianych marek, grupa produkuj napoje Pickwick oraz wody Grodziska i Arctic.

Opracowanie: WPHI na podstawie Hospodarskych Novin z dn. 13-15 XI 2015.






Wybrane
oferty polskich przedsiębiorstw

oczka wodne

oczka wodne z blachy corten
Polska - Toruń 2021-04-25 Dodał: Beata Warlikowska Handel Zobacz ofertę

wyroby z cortenu

Donice, fontanny, kominki, ogrodowe, wykonane z blachy corten
Polska - Toruń 2021-04-25 Dodał: Beata Warlikowska Handel Zobacz ofertę

Zapalniczki reklamowe

Palaczy wśród klientów każdej firmy nie brakuje, a zapalniczki reklamowe z wymiennymi wkładami i ...
Polska - ŻARY 2019-12-12 Dodał: Adam Burzyński Handel, Media i reklama Zobacz ofertę

Zobacz więcej ofert